087fb5ccd0cf60ddb2e9a4eb49e7402119d3dc9a_hq

Eopsin, zeita bogatiei in mitologia coreeana

Eopsin (hangul: 업신; hanja: 業 神) este zeița depozitarii/stocarii și bogăției în șamanismul și mitologia coreeană. Ea este una dintre Gasin, sau zeități care protejeză casa. Cu toate acestea, spre deosebire de alte Gasin, care au fost considerate a întruchipa vase, hârtie și alte obiecte neînsuflețite, Eopsin este specială datorită faptul că ea apare într-o formă de animal. Acest lucru se întâmplă deoarece coreeni consideră șerpii și nevăstuicile, care mâncau șoarecii și șobolanii, sfinți.087fb5ccd0cf60ddb2e9a4eb49e7402119d3dc9a_hq

Etimologie:

Pentru că de-a lungul istoriei coreene, oamenii de știință au folosit caractere chinezești, Eopsin este reprezentat prin “業 神”. Acest lucru înseamnă “Zeiţa meseriilor”. Astfel, este posibil ca numele de Eopsin să fi derivat din caracterele “業 神”, care se potriveste pentru o zeiţă a bogăției. Cu toate acestea, există o altă teorie potrivit careia “業 神” a fost doar redarea chinezească a numelui coreean de Eopsin. Acești cercetători văd religiile mongolilor, japonezilor și Ryukyuanilor că au toate un punct de vedere etnic și cultural similar cu cel din Coreea.

  • În Mongolia, există Ovoos, sau movile shamanice. Unii cercetători văd similitudinea lingvistică între “EOB” și “oVoo”. (Sufixul “- sin” înseamnă pur și simplu “zeu”).
  • În Japonia, există zei ai satelor numiţi Ubusuna. Alți cercetători compară ‘EOB’ cu ‘Ubusuna’.
  • În Insulele Ryukyu, există un zeu al satelor numit Ibi. El este comparat cu Eopsin.

Cult:

În general, s-a crezut că Eopsin întruchipeză șerpi care manancă șobolani și rareori nevăstuici și broaşte. Mai rar, Eopsin a fost considerată a avea formă de bovine, porci, cocoși sau câini. Chiar există înregistrări de Ineob sau Eopsin care iau forma unui om.

Coreenii au crezut că erau  nevoiți să se închine lui Eopsin (împreună cu Teojusin) pentru a fi bogaţi, așa cum ea a fost zeița bogăţiei si a avut mulţi bani. Astfel, coreenii nu au mai lovit sau alungat șerpii sau nevăstuicile, chiar dacă intrau în casă. Atunci când șarpele, nevăstuică, broasca, etc.  părăseau casa, se credea că Eopsin abandona locuinţa aceea. Deoarece considerau ca din cauza lipsei lui Eopsin vor ajunge la faliment, coreenii împiedicau animalele să le părăsească gospodăria.

În unele regiuni, oamenii au crezut că Eopsin era întruchipată într-un vas numit “Eob Hangari”. Familia care detinea un astfel de vas punea orez în interiorul lui (cum ar fi Seongju Danji din Seongjusin) și îl acopereau cu o umbrelă de paie (ca Teojutgari din Teojusin).

În gospodăriile sărace, care nu aveau un depozit, coreenii împleteau două coșuri de paie. Coșurile erau puse în holul casei şi se credea că o dețin pe Eopsin.

În timpul festivalurilor sau după ce adunau recoltele, oamenii făceau sacrificii și se rugau la Eopsin.

Credințe:

Eopsin a fost considerată a fi un șarpe negru ca smoala, care avea urechi. Ea era în cea mai mare parte invizibilă, dar putea să apară in chip de șarpe, nevăstuica, broasca, vita, porc, cocoș, câine sau om. Se spunea ca, in cazul în care zeița apărea în visul unei persoane, persoana avea să se confrunte cu probleme financiare. Eopsin era combinată adesea cu alte Gasin. Zeitatea Eobseongjo (hangul: 업 성조, Hanja: 業 成 造) este un amestec între Eopsin și Seongjusin (Zeul casei), iar zeitatea Eobdaegam (hangul: 업 대감) este un amestec între Eopsin și Teojusin (zeița Pământ).

În Insula Jeju:

În Insula Jeju, zeița bogăției este Chilseongsin. În timp ce în partea continentală, Chilseongsin sunt zeii stelelor, în Insula Jeju, Chilseongsin este zeița depozitării. Chilseongsin din Isula Jeju este aproape exact la fel ca Eopsin.

În mitologie:

Chilseong Bonpuli este un mit despre Chilseongin, echivalentul din Insula Jeju al lui Eopsin.

Cu mult timp în urmă, Jang Song Seollyung și Seollyung, care au trăit în China, au avut o fată. Cu toate acestea, atunci când fata a născut un copil înainte de casatorie, copilul a fost aruncat în mare într-o cutie de fier. În drumul ei lung spre largul mării, fata s-a transformat într-un șarpe. Aceasta a dat naștere la șapte copii, care au fost, de asemenea, şerpi.

Lada de fier plutea în jurul coastei Insulei Jeju, dar zeii din satele de pe coastă au păstrat cutia departe de satele lor. Atunci când cutia de fier a ajuns la Hamdeok Village din insula Jeju, oamenii de acolo au fost speriaţi de fata reptiliană și au abandonat-o. Fata-şarpe a blestemat apoi Hamdeok, și tot poporul Hamdeok s-a îmbolnăvit. În cele din urmă ei au realizat că fata era o zeiţă. Ca rezultat, oamenii s-au închinat ei în loc de zeitatea satului, Seomul Halmang.

Seoul Halmang a alungat fata-șarpe departe, iar aceasta a fugit în secret în Cetatea Jeju. Acolo, ea a devenit soția familiei Song. Fata-şarpe a binecuvântat familia Song și aceasta a devenit cea mai bogată familie de pe pământ. Atunci când restul oamenilor din Insula Jeju au auzit de acest lucru, s-au închinat fatei-şarpe și copiilor ei. Aceasta și cei șapte urmaşi ai ei au devenit zei.

Fata-şarpe și cel de-al şaptelea ei copil au devenit cei doi Chilseongin – cei doi zei ai bogăţiei. Primul copil a devenit Zeitatea recoltei, al doilea a devenit Zeitatea sistemului judiciar, al treilea a devenit Zeitatea închisorii, al patrulea a devenit Zeitatea livezii, al cincilea copil a devenit Zeitatea depozitelor operate de guvern, iar al șaselea a devenit Zeitatea birourilor guvernamentale.

tumblr_nm3b9tsm6z1tkv01yo2_1280

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Eopsin

Traducere: Corina Stan




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.