AEN20170516001600315_02_i

Lee Kun Yong – artistul care “galopeaza în ritmul melcului”

Acum patru decenii, artistul Lee Kun Yong a desenat un cerc pe pamant. Arătând spre centrul cercului, el a strigat: “Acolo!” A intrat și a strigat din nou: “Aici!”. Într-o altă interpretare, Lee a stat în fața unui tablou din panza pe lemn, cu spatele la el. Fiindu-i, astfel, imposibil să vadă ce creeaza, el a desenat pe pânză atat cat i-au permis mișcările limitate ale corpului.

Pentru tânărul Lee, depășirea limitelor unei panze plane, bidimensionale, a fost una dintre cele mai presante probleme ca artist. La fel de important a fost si creșterea gradului de conștientizare in ceea ce priveste importanța corpului unui artist ca instrument artistic.

În 2014, Muzeul Național de Artă Modernă și Contemporană (MMCA) din Coreea a ținut o retrospectivă a primei generatii de artisti conceptuali si performeri ai tarii. In cadrul expoziției, prezentându-si lucrarile create de-a lungul a 40 de ani, artistul a pus in scena din nou “In snail’s gallop” (In galopul melcului), opera prezentata pentru prima oară în timpul bienalei din Sao Paulo, în 1979.

Stand ghemuit in colțul salii de expoziție, el a tras linie după linie și, în același timp, pe masura ce avansa, a șters cu picioarele părți din liniile trase anterior.

Unul dintre pionierii țării in mișcarea de artă avangardistă din anii ’70, artistul in varsta de 75 de ani își practică încă în mod activ filozofia de o viața, conform careia arta este definită de mișcările fizice ale artistului si reprezinta reflexia atmosferei sociale si politice. .

Sa traiesti in perioadele întunecate ale istoriei moderne coreene însemna că libertatea de exprimare este pe deplin garantată numai atunci când este utilă guvernului autoritar in justificarea nejustificabilului. “În 1975, când am fost dus la Serviciul Național de Informații, unul dintre ofițeri (intenționat) m-a calcat pe coapse. Am suferit de pe urma leziunilor ani la randul”, a declarat artistul în timpul unui interviu acordat agentiei Yonhap la Galeria Leeahn din Seoul, pe 15 mai.

“Încerca să-mi distrugă gândurile ranindu-mi corpul. De atunci am devenit mai convins in a-mi exprima fizic gândurile, chiar dacă reprezinta simplul act de a trasa o linie”, a spus artistul.

Acesta urmeaza să deschidă joi, 18 mai, o expoziție solo la galerie, care va dura până pe 29 iulie si va include aproximativ 21 de lucrări de artă (picturi și inclusiv un videoclip al spectacolului său). Pe afiș vor fi incluse câteva picturi pe care le-a creat la galerie la începutul acestei luni.

Potrivit reprezentantior galeriei, expoziția are rolul de a arunca o lumină nouă asupra seriei sale de picturi, cum ar fi “Body Scape” (Tulpina de corp omenesc) și “The Method of Drawing” (Metoda desenului), care au fost văzute mai mult ca un produs secundar sau o dovada a interpretarilor sale, decât ca o piesă individuală de artă.

Picturile sale nu reprezinta picturi în sensul tradițional al cuvântului pentru ca artistul pictează din spatele unei pânze, cu brațele întinse peste partea din față. Chiar si când se află în față, el nu se uită la ce lucrează. Numai mișcările sale fizice, cum ar fi leganarea brațelor sau tararea picioarelor, sunt acolo pentru a lăsa urme ale activității sale artistice.

Artistul sustine ca in fiecare aspect al vieții sociale, interacțiunea directă cu ceilalți este cel mai democratic mod de a face lucrurile, adăugând că același lucru se întâmplă și cu modul de a face arta.

“Scopul principal al artei este acela de a comunica cu contemporanii. Când arta se oprește din reflectarea epocii in care este creata, ea este destinată să dispară”, sustine Lee Kun Yong. (Ioana Codrean)

Sursa: http://english.yonhapnews.co.kr




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.