Frumusetea vietii coreene, portretizata de artista Kim Tae-soon

Pentru micuta Kim Tae-soon, cerul albastru la care putea trage cu ochiul prin usa intredeschisa a casei-hanok din copilarie nu poate fi mai frumos de atat. Privelistea, inca vie in amintirea sa, prinde viata acum in picturile sale.
La standul expozitiei de arta aranjat ca parte a Plastic Art Seoul 2016, o serie dintre picturile sale ilustrand diverse imagini cu casele traditionale coreene starneste dorul unui stil de viata coreean simplu si linistit. Targul de arta ce are loc zilele acestea la Centrul de Conventie si Expozitie (COEX), in sudul Seulului, se axeaza pe sculptura, sticla si arta instalatiei si media amestecate.

„Am dorit sa portretizez frumusetea lui – casa bine luminata, aerisita, si micul elesteu din curte pe care il puteam vedea din interiorul casei. (…) Privind la cer, ma pierdeam visand cu ochii deschisi. Privind retrospectiv, poate ca ma imaginam calatorind in afara pentru a vorbi despre cultura coreeana,” a declarat Kim intr-un interviu pentru Yonhap News Agency, publicat pe 22 iulie.

Nascuta in Changnyeong, Provincia de Sud Gyeongsang, in 1953, aceasta a studiat pictura vestica la Universitatea Yeungnam din Daegu si apoi pictura orientala la Universitatea Donga din Busan. Pana in prezent, artista a avut 12 expozitii individuale in Coreea si Statele Unite ale Americii, prima fiind in 1996, in Seul, si sase expozitii de grup, cinci peste ocean si una in Seul. In ultimii ani a expus in mod activ in Statele Unite ale Americii.
Momentul de maxima importanta al carierei sale l-a reprezentat anul 2014, cand a fost invitata sa participe la “Looking East: Rubens’s Encounter with Asia”, la Muzeul J. Paul Getty din Los Angeles, care prezenta “Man in Korean Costume”, de Peter Paul Rubens (un artist European din secolul al XVII –lea – n.r.). Pictura sa este considerata una dintre cele mai vechi reprezentari ale costumului coreean, facuta de un artist vestic.
Despre lucrarea “The Spirit of Chosun” (2006) s-a spus ca a fost un „minunat compliment” al expozitiei, deoarece aceasta demonstra cum costumele din Dinastia Joseon (1392-1910) „continua sa inspire pictorii contemporani din Coreea,” si ca „utilizarea hartiei antice coreene pentru a fabrica costume traditionale coreene ofera o contrapartida desenului lui Getty.”
Putin cunoscuta pe scena artei coreene, Kim Tae-soon prefera insa sa ramana in umbra. Acesta este si motivul pentru care nu a cautat galerii in mod activ si nici nu si-a deschis expozitii in mod constant in Coreea. De altfel, ea a marturisit recent ca este concentrata pe rolurile sale duble, de mama si de sotie. Cand nu face asta, isi petrece o mare parte din timp in studioul sau. Acum, ea isi doreste ca mai multi coreeni sa ii vada lucrarile si de aceea a participat la targul de arta de la COEX.
“Cativa vizitatori mi-au spus ca lucrarile mele vor fi iubite de straini. Ma simt frustrata auzind acest lucru. Cred ca sud-coreenii ar trebui sa fie mai atenti la cultura noastra si sa arate mai mult respect fata de ea,” a afirmat artista,
care se simte recompensata mai ales atunci cand se intalneste cu expatriati coreeni in cadrul evenimentelor din afara tarii sale, ce devin foarte entuziasmati si emotionati de intalnirea cu operele sale. „Cred ca cineva trebuie sa faca ceea ce fac eu acum. Cu simt al datoriei, voi continua sa public frumusetea traditionala coreeana,” a declarat Kim Tae-soon.
Sursa text si foto: http://english.yonhapnews.co.kr/
Traducere: AleMi Ra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.