Picturile sumukhwa (수묵화 – un tip de pictură est-asiatică din pensulă, care folosește cerneală neagră în diferite concentrații )au făcut față multor provocări în secolul al XX-lea, fiind amenințate de influența japoneză în perioada colonială și de influxul culturii vestice.

Lee Sang-beom și Byeon Gwan-sik au fost artiștii principali care au luptat pentru reinventarea picturii tradiționale coreeane, fiind succesorii pictorilor din perioada Joseon, precum Gyemjae, Danwon și Owon.

Acum, picturile acestora sunt prezente una lângă alta la Gallery Hyundai, oferindu-le vizitatorilor posibilitatea de a le vedea și a le compara.

               “Pădure acoperită de ceață deasă” (1968) de Lee Sang-beom (Gallery Hyundai)

 

               “Creasta Danbalryeong” (1974) de Byeon Gwan-sik (Gallery Hyundai)

“Cred că Lee și Byeon sunt doi artiști ai picturii sumukhwa foarte importanți pentru timpurile noastre, care au reușit să influențeze și generațiile de după ei”, a declarat Song Hee-kyun, o profesoară a Universității pentru femei Ewha.

Expoziția celor doi artiști din secolul al XX-lea este primul de această natură în 20 de ani. Sunt prezente 80 de picturi, de la primele lor picturi până la ultimele. Galeria a împrumutat picturi de la Muzeul Național de Artă Modernă și Contemporană  din Coreea, Leeum, Fundația Inju pentru Artă și Cultură și de la colecționari privați, pentru a le putea expune mai bine operele artistice.

Cei doi artiști au avut un trecut comun.

Aceștia au fost studenții lui An Jung-sik și Cho Seok-jin, doi dintre cei mai renumiți și respectați artiști de la finalul Coreei Imperiale. Cei doi au lucrat împreună într-un grup numit Dongyeonsa – una dintre primele întruniri a pictorilor coreeni înființată de Lee în luna martie a anului 1923.

Cu toate acestea, cei doi au mers pe căi diferite.

”Cei doi aveau personalități foarte diferite, după cum reiese și din picturile lor. Lee era calm, însă Byeon era foarte schimbător”, a argumentat Park Myung-ja, fondator și președinte al Gallery Hyundai.

Lee s-a născut în 1897, în Gongju, Provincia sudică a ChungCheong și s-a mutat la Seul la vârsta de 10 ani. La scurt timp a început să studieze caligrafia și pictura sub îndrumarea lui An și a lui Cho.

Talentul său a fost recunoscut când avea în jur de 20 de ani.

În 1920, Lee a participat la crearea unuei picturi murale în Changdeokgung. A lucrat la pictura de pe peretele vestic al Gyonghungak, intitulat  ”Trei oameni sfinți  care se uită la valuri”, care a fost restaurat în  1917 după un incendiu.

A continuat să-și expună picturile la Expoziția de Artă Joseon, inaugurată în1922 de către generalul japonez din Coreea și a continuat până în 1944. Din 1922, Lee a primit premii speciale de opt ori consecutiv. De asemenea, a fost onorat prin primirea premiului  ”Lee Royal Family”.

”Iarna Timpurie” a fost prezentat în cea de-a cincea Expoziție de Artă Joseon. Lucrarea surprinde un peisaj de iarnă redat în stil occidental, în loc de stilul orizontal tradițional. Arată o îndepărtare stilistică de picturile tradiționale coreene cu peisaje, din punctul de vedere a lui Song.

În picturile lui  Lee, adesea, sunt prezenți fermieri  cu măgari colindând pe munte sau o barcă de pescuit plutind pe un curs de apă, pe un fundal de creste mici, ilustrate în straturi de cerneală apoasă.

Acesta evidenția luminile și umbrele, folosindu-se de tehnici foarte potrivite pentru a reda ceața la apus. În ultima pare a carierei sale, a început să omită anumite detalii ale formelor din pictură și a început să blureze orizonturile mai mult – cea ce se poate vedea foarte bine în pictura sa din 1968, ”Pădure acoperită de ceață deasă”.

În contradicție, lucrările lui Byeon apar mai viguroase la înfățișare. Picturile sale au linii mai groase și culori mai bine definite, iar caracteristicile rustic și sălbatic sunt cel mai des prezente, după cum se vede și în reprezentările sale ale muntelui Geumgang.

              “Schitul Samseonam pe Muntele Geumgang Toamna” (1959) de Byeon Gwan-sik (Gallery Hyundai)

”Nu poți să te gândești la picturile lui Sejong Byeon Gwansik fără muntele Geumgang”, a spus Oh Kwang-su, un critic de artă și directorul Muzeului San.

Multe picturi cu muntele Geumgang au fost realizate când artistul a mers în excursii menite schițelor, conform spuselor lui Lee Joo-hyun, un istoric de artă, profesor la Universitatea Myongji.

Pictorul Byeon s-a născut în 1899, în Ongjin, din provincia Hwanghae, ce se află, astăzi, în Coreea de Nord. A câștigat premii în mod consecutiv din partea Expoziției de Artă Joseon și a mers la studii în Japonia, după ce l-a cunoscut pe Komuro Suiun, un maestru al picturilor japoneze Nanga, care a vizitat Coreea pentru Expoziția de Artă Joseon din 1925, drept critic.

Cu toate acestea, nu a permis studiilor din Japonia să-i schimbe propriul stil și a continuat să și-l dezvolte. ”Fiind activ, nu pasiv, inovativ, nu imitator”, a spus profesorul Lee, citând atitudinea lui Byeon asupra vieții și a artei.

”Creasta Danbalryeong” (1974) este una dintre cele mai notabile lucrări ale lui Byeon pentru tehnicile unice.

Picturile celor doi artiști sunt prezentate separat la sucursalele vechi și noi ale Gallery Hyundai localizate aproape de Samcheong-dong.

Expoziția are loc până pe 16 iunie.

Susa: koreaherald.com

Radulescu ElenaArticoleartisti,Byeon Gwan-sik,expozitie gallery hyundai,Lee Sang-beom,pictori,pictori secolul 20,Picturia sumukhwa
Picturile sumukhwa (수묵화 – un tip de pictură est-asiatică din pensulă, care folosește cerneală neagră în diferite concentrații )au făcut față multor provocări în secolul al XX-lea, fiind amenințate de influența japoneză în perioada colonială și de influxul culturii vestice. Lee Sang-beom și Byeon Gwan-sik au fost artiștii principali care...