restmb_idxmake

Jung Ku Ho: “Ceea ce am spus a avut un mod amuzant de a deveni adevărat”

“Ai grijă ce spui”, l-a avertizat mama lui când era doar un băiat. “Ceea ce am spus a avut un mod amuzant de a deveni adevărat”, a declarat recent Jung Ku Ho într-un interviu acordat pentru The Korea Herald la o cafenea din Itaewon, Seoul.

Intervenția divină probabil nu are prea mult de-a face cu succesul lui Jung ca designer vestimentar și, mai nou, director de creație. Mai degrabă, creativitatea, dorința de a reuși și șansa de a fi la locul potrivit și la momentul potrivit explică probabil capacitatea lui Jung de a-și realiza visele, oricât de departe ar fi părut ele- cel puțin inițial.

Tânăr fiind, inima lui Jung îl îndemna spre muzică. Când tatăl său s-a opus ideii ca fiul său să devină muzician, acesta s-a îndreptat spre artă plastică. Când s-a confruntat încă o dată cu dezaprobarea părinților, s-a îndreptat spre studierea designului de comunicare și, în cele din urmă, a designului vestimentar.

Jung a ajuns acum în cerc complet ca director de creatie al piesei „La Traviata“, a Operei Naționale din Coreea, care va fi pusă în scenă în august, 26 – 27, la Parcul Olimpic din sudul orașului Seul. Jung admite că el are un obicei de a obține lucrurile așa cum și le dorește.

                       

                        Directorul de creație  Jung Ku Ho pozând la o cafenea în Itaewon, Seul

“După ultima mea colaborare cu Compania Națională de Dans din Coreea, am continuat să le spun tuturor celor pe care i-am întâlnit că am vrut să fac operă”, a spus Jung. El a fost directorul de artă pentru “Banchet” (2015), care a câștigat recunoașterea critică pentru combinarea esteticii contemporane cu dansul tradițional.

Găsirea modernității în tradiție

Majoritatea oamenilor îl cunosc pe Jung ca fiind un designer vestimentar faimos. În urma întoarcerii de la New York, Jung a deschis un butic mic, KUHO, în 1997. Cu atingerea lui Jung, puțin avangardistă și minimalistă, KUHO a reprezentat o gură de aer proaspăt în scena modei coreene și a devenit unul dintre primii care au făcut o tranziție de succes de la un butic la un brand național. În 2003 compania Cheil Industries (in prezent Samsung C&T) a achiziționat KUHO, iar Jung a rămas alături de ei timp de aproximativ 10 ani, înainte de a lăsa în urmă atât compania cât și brandul său în anul 2013.

Are remușcări că și-a “pierdut” numele? Răspunsul este un rapid și indiscutabil “nu”. “Am început să mă gândesc să plec după aproximativ cinci ani. Zece ani și șapte luni cu o companie este o lungă perioadă de timp pentru un designer”, a spus el.

În momentul plecării sale de la Cheil Industries a spus că dorea să se aventureze în alte acțiuni artistice. El a fost implicat în mai multe filme ca director de artă sau designer de costume chiar și în timpul anilor petrecuți la Cheil Industries. Printre acestea se numără  “Scandalul Nespus” (2003), din regia lui E J-yong, adaptare a romanului francez “Les Liaisons Dangereuses” din secolul al XVIII-lea, stabilit în epoca Joseon spre sfârșitul secolului al XVIII-lea. Filmul a fost un moment crucial pentru hanbok. De atunci, îmbrăcămintea tradițională coreeană a devenit un “personaj principal” în filmele și dramele de epocă, în opinia lui Lee Hae Soon – designer de hanbok-uri, care a creat costume pentru “Scandalul nespus”.

Jung a dat producțiilor de scenă în care a fost implicat sensul său unic de estetică – în calitate de designer de costume, de scenă și chiar și de regizor în unele cazuri.

În 2012 a colaborat cu Baletul Național Coreean la piesa “Poise”, care a fost extraordinară în modernitatea sa. În anul următor, a regizat piesa “Altar”, a Companiei Naționale de Dans din Coreea, cu coregrafia lui Ahn Sang Soo, care conduce acum Compania Națională Contemporană de Dansuri din Coreea, precum și “Aroma Coreeană” al NDCK, o altă sărbătoare luxuriantă pentru simțuri. În 2015, a fost directorul de artă pentru “Banquet” al NDCK, o piesă pe care el a conceput-o și a sugerat-o companiei de dans.

Este curios ca un designer vestimentar cunoscut pentru modernitate să aleagă să lucreze cu dansul coreean tradițional. Rezultatele au fost totuși răcoritoare, deoarece Jung îndepărtează straturile vechi și înfundate pentru a descoperi aspecte moderne ale tradiției.

“La Traviata” cu etos coreean

Cu câteva săptămâni în urmă, după ce am privit titlul comunicatului de presă al Operei Naționale din Coreea, “Dama cu camelii”, scris în coreeană, timp de câteva secunde am crezut că opera a pus în scenă o piesă originală în coreeană. Apoi am observat numele de Jung Ku Ho pe lansare, precum și pe cel a lui Kim Young In, un designer de hanbok-uri cunoscut pentru interpretarea ei iconoclastică pe tradiția caracterizată prin utilizarea amprentelor. Aceasta va fi o producție foarte unică, am crezut, urmată repede de “Va funcționa acest lucru?”

Jung admite că este o mare provocare: o scenă în aer liber cu toate dificultățile pe care le implică, prima încercare de a-i îmbrăca pe cântăreți în costume tradiționale coreene, ceea ce va influența în mare măsură mișcările și expresiile cântăreților, ca să nu mai vorbim de demisia bruscă a directorului operei. “Îmi plătesc, într-adevăr, cotizațiile ca prim-timer”, a spus Jung.

                                   

                                                            “La Traviata”

Pentru a înrăutății lucrurile, soprana Hong Hae Kyung din New York, care a fost distribuită inițial pentru rolul principal al Violettei, a renunțat din motive de sănătate. De fapt, am primit un comunicat de presă anunțând înlocuirea ei cu Lee Ha Young de la Opera de Stat din Hamburg pe telefonul meu în timpul interviului cu Jung.

“În totalitate ideile mele”

Cu mulți prieteni în artele spectacolului, Jung s-a implicat în producțiile de scenă ca un hobby. “În modă sunt necesare compromisuri comerciale. Am avut dorința de a-mi arăta ideile în totalitate”, a spus el.

Opera poate fi cel mai bun display pentru viziunea sa creativă. “Este o integrare a cinci genuri diferite”, a spus el. „Ideea mea este un eveniment pentru mase“, a spus el despre „La Traviata“, care va fi pusă în scenă la Parcul Olimpic, cu o capacitate de 7.000 de persoane.

Producția sa va avea elemente coreene care vor evoca un sens de familiaritate chiar și pentru cei care se duc pentru prima oară la operă. “Este stabilit în epoca Joseon din secolul al XVIII-lea. Va avea patosul lui Hwang Jin I. Scena va fi modernă cu motive tradiționale “, a spus Jung, descriind în succesiune rapidă aspectul versiunii sale a clasicului “La Traviata “de Giuseppe Verdi. Hwang Jin I a fost un curtezan din perioada Joseon de mare renume, bine cunoscut în artă, la fel ca Violetta lui Verdi.

Din moment ce versurile sunt cântate în italiană, Jung a căutat să ușureze dificultatea audienței prin instalarea unui narator. “Este mai mult decât un narator – un povestitor. Aceasta va face mai ușor pentru public să se implice emoțional în poveste”, a spus Jung.

Cu numeroase elemente coreene, producția lui Jung promite să fie revoluționară. De exemplu, scena morții lui Violetta va fi foarte diferită de modul în care este de obicei jucată. “Va fi mai mult ca un ritual budist care trimite sufletul spre paradis”, a spus el.

Jung este conștient de faptul că este un risc mare. Criticii ar putea considera încercarea sa ca fiind un amator care “strică” un clasic iubit . Dar el crede că este calificat în mod unic să facă astfel de mișcări îndrăznețe tocmai pentru că nu este un specialist. “Este dificil pentru specialiștii de genuri specifice să-și asume riscuri mari”, a spus el, adăugând că se bucură de colaborări și nu dorește să devină un “maestru”.

Jung poate să nu fie un specialist, dar el nu este un diletant. “Îmi place contemporanul. Dar “Altarul” m-a inspirat să reinterpretez tradiția coreeană “, a spus el. De la această lucrare, lucrările lui Jung s-au concentrat asupra reinterpretării tradiției sub diverse forme.

Riscuri îndrăznețe

“Nu am lucrat niciodată cu rezultatele în minte”, a spus el. Cu toate acestea, recunoaște ca are un scop personal pentru această producție.

“Nu vreau să se limiteze la Coreea. Vreau să fie exportat în străinătate “, a spus el. El a explicat  că are în vedere turnee în stăinătate cu o versiune de interior.

Viziunea finală a lui Jung este de a crea o performanță contemporană și experimentală care să nu se limiteze la un singur gen. “S-ar putea să nu aibă recurs popular, dar aș vrea să încerc ceva nou”, a spus el. Într-adevăr, el vede lucrările sale recente ca niște pași către acest scop. “Construiesc elementele de bază în diferite genuri”, a spus el.

Izvor de idei creative

Cartea de vizită argintie a lui Jung este simplă. Aceasta poartă numele său și titlul de “director de creație”. Pe verso este adresa lui de e-mail și numărul de telefon.

“Titlul de regizor creativ mi-a fost întotdeauna dat. Niciodată nu mi-am putut alege singur titlul”. Titlul este unul apt și convenabil: descrie ceea ce face Jung și, în același timp, îi permite să se implice în diferite eforturi creative. “Un director de creatie este cineva care poate transforma conceptul într-un produs și poate da și direcția în PR”, a spus Jung. “Un director creativ este necesar pentru toate întreprinderile.”

Jung este un izvor de idei creative și nici un domeniu nu pare a fi limitat. După interviul care se întindea la masa de prânz, se îndrepta către o companie de cosmetică unde dezvoltă concepte pentru produse și mărci. Are o afacere la domiciliu si se îndreapta spre Seoul Fashion Week din 2015, la care i se acorda o expunere internationala. În ceea ce privește dacă se va întoarce vreodată la designul de modă, nu este sigur.

Sună a clișeu, dar Jung consideră că vârsta este doar un număr. “Este vorba despre a continua să vă provocați, să faceți lucrurile pe care doriți să le faceți, să nu renunțați și să nu vă fie frică de eșec”.

“Orice ar fi, aș vrea să continuăm să acceptăm provocări până la sfârșit. Este stresant, dar vă face să vă simțiți vii în același timp “.

Următoarea sa provocare? El va dezvălui o producție de dans, o versiune modernă a lui Chunhyang, în septembrie.

“Creativitatea este puterea mea. Am șapte-opt lucrări în cap acum. Aș fi fericit chiar dacă doar jumătate dintre ele sunt realizate”. Dar, așa cum a spus mama lui, dorințele lui Jung au o cale de a deveni adevărate și noi suntem mai norocoși pentru asta. (Iscu Claudia Mihaela)




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.