Seoul, South Korea – April 2018 : Tourist wearing traditional dr

Închirierea costumelor hanbok – între tradiție și modernitate

Un palat regal senin, vechi de sute de ani, înconjurat de un zid de zgârie-nori strălucitori, este una dintre cele mai emblematice imagini ale orașului Seul.

În orice zi, aceste palate sunt vizitate de mulțimi de turiști — atât străini, cât și localnici — îmbrăcați în hanbok, ținuta tradițională coreeană, datorită în mare parte magazinelor de închiriere din apropiere care oferă costumul la prețul mediu de 30.000 de woni (23 USD) pe zi.

Dar nu toți sunt mulțumiți de nebunia legată de închirierea hanbok-ului. Problema este design-ul. Puriștii se încruntă la estetica exagerată a costumelor de închiriat și la omisiunea elementelor tradiționale cheie. În schimb, alții spun că sunt de acord cu modificările, deoarece acestea par să sporească popularitatea hanbok-ului. Ei spun că sud-coreenii contemporani au pierdut legătura cu hanbok-ul, mai ales în forma lui originală, deoarece îl poartă doar la ocazii speciale, cum ar fi nunțile.

Costumele de la magazinele de închiriere sunt diferite de hanbok-urile autentice. Ele sunt, de asemenea, deosebit de diferite de hanbok-ul modern, simplificat, cunoscut sub numele de gyeryang hanbok. O rochie tipică hanbok de închiriat are culori pastelate sau vii, cu inserții extravagante pentru a o face mai potrivită pentru sesiunile foto. Pe lângă utilizarea panglicilor, dantelei și sclipiciului, aceste rochii sunt purtate cu un jupon supradimensionat, pentru a face fustele mai pline, contrastând cu silueta fluidă creată de un hanbok autentic.

Un proprietar de magazin de închiriere din apropierea unui sat hanok din Jeonju, provincia Jeolla de Nord, a recunoscut că hanbok-urile de închiriere au fost puternic modificate, dar a adus argumente în favoarea acestora.

În timp ce o rochie hanbok perfect recreată ar prezenta o fustă lungă și ondulată, strânsă strâns în jurul pieptului, cu o jachetă scurtă și straturi de lenjerie intimă, design-ul contemporan permite o potrivire mai confortabilă, spun ei.

„Produsele noastre sunt toate lucrate manual, dar în ceea ce privește design-ul, trebuie să adoptăm stiluri colorate, fanteziste, astfel încât tinerii turiști să vrea să le poarte și să facă selfie-uri în ele. Sunt diferite de cele tradiționale, dar sunt mai ușor de purtat”, a spus proprietarul magazinului, care a dorit să fie identificat cu numele de familie Kim.

Shin Yoon-ji, o clientă în vârstă de 23 de ani, a spus că nu are nicio problemă cu felul în care arată hanbok-ul închiriat. „Dacă oamenii sunt mulțumiți de ele, este în regulă. Dar personal nu găsesc atractive hanbok-urile excesiv de modificate”, a spus ea.

O turistă pe nume Kim nu a fost de acord. Hanbok-ul de închiriere dă o impresie greșită vizitatorilor străini și asta ar putea fi o problemă, a spus ea. Pe de altă parte, o studentă de 26 de ani, pe nume Song, a comparat hanbok-ul de închiriat cu „mâncarea coreeană fusion”, care a fost modificată pentru a o face mai accesibilă celor care nu sunt familiarizați cu versiunea autentică. „Cred că hanbok-ul de închiriat ar trebui să se distingă de hanbok tradițional”, a adăugat Song.

Experții, de asemenea, au sentimente variate cu privire la popularitatea hanbok-ului de închiriat. Unii au cerut să se ia măsuri pentru păstrarea hanbok-ului tradițional. Kwon Hye-jin, CEO al mărcii hanbok Hyeon, a numit hanbok de închiriere o „mutație”, dar și-a recunoscut contribuția la revigorarea culturii hanbok.

Lipsa de expunere a generațiilor tinere la hanbok-ul tradițional este cauza principală a problemei din spatele modelelor mutante, a spus ea. „În loc să dăm vina pe magazinele de hanbok de închiriat, ar tre bui să inventăm noi metode pentru a reduce decalajul dintre hanbok tradițional și preferințele actuale”, a adăugat Kwon.

Designer-ul de hanbok Moonaq este de acord cu ambele părți ale dezbaterii hanbok-ului de închiriere și a cerut mai mult sprijin și efort – unele din partea guvernului – pentru a populariza hanbok-ul modernizat de înaltă calitate.

Park Sul-nyeo, un designer care și-a dedicat 44 de ani hanbok-ului, a spus: „Am ajuns să recunosc că închirierea hanbok-ului este, de asemenea, o tendință, dar chiar și cu asta, trebuie să asigurăm cel puțin componentele fundamentale. Nu spun că ar trebui să purtăm un hanbok la nivel de artefact de muzeu, dar vreau doar ca hanbok să fie un hanbok.”




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.