aen20160920007200315_06_i

Grupurile K-pop atrag atentia lumii intregi asupra culturii coreene

Tendința continuă a valului “Hallyu” sau urmărirea globala a fenomenului culturii pop coreene a condus la expansiunea culturii coreene către exteriorul granitelor. K-pop-ul a atras, astfel, interesul oamenilor din întreaga lume pentru produsele culturale coreene, informeaza Yonhap.

Conform datelor furnizate de Agenția de continut creativ din Coreea, o instituție culturală de stat, dimensiunea pieței muzicale sud-coreene a fost de 4,8 trilioane de woni (US $ 4,3 miliarde) la sfârșitul anului 2015, crescand de 2,7 ori in ultimul deceniu.

aen20160920007200315_01_i

Istoria de două decenii a valului Hallyu a început, fără îndoială, cu debutul grupului K-pop de băieti H.O.T., în 1996. Grupul de cinci membri, a fost prima trupa K-pop care a organizat concerte în Gimnaziul Muncitorilor din Beijing, în China, adunand 10.000 de fani. Presa locală a descris concertul ca fiind “Nebunia Hallyu”, care mai târziu a devenit o etichetă comună pentru popularitatea celebritatilor coreene.

În timp ce grupurile de idoli au reusit prematur în industria pop japoneză, grupul de idoli K-pop denumit generic “prima generație” a fondat o nouă cultură a celebritatilor cu un stil sud-coreean unic. In plus, pe langa suavele cântece de dragoste, grupul a lansat o serie de cântece de succes, cum ar fi “Line Up”, “Hope”, “I Yah” și “Outside Castle”, inabusind cu mesaje sociale care au mers împotriva tabu-urilor și steriotipurilor existente.

Debutul H.O.T. a avut loc in septembrie 1996, la opt luni după retragerea trioului pop rock hip-hop SEO Taiji and Boys. Fanele adolescente, obiectivul principal al trupelor de băieti din acele zile, au facut rapid tranziția de la rock la pop-dance. Odata cu succesul H.O.T., agențiile de management au facut eforturi continue pentru crearea unei formule câștigătoare a grupurilor de idoli, care ar putea fi ușor reproduse și comercializate în număr mare.

aen20160920007200315_08_i

Trupa H.O.T. a fost una dintre primele hituri din sistemul de incubare a idolilor din agenția sa, S.M. Entertainment. Cea mai mare companie de divertisment din țară a instruit starurile într-un mod sistematic, de la cântat și dansat, pana la a învăța limbi străine – ceva ce concurenta de pe pietele chinezeasca si japoneza nu faceau in acea perioada.

Anul 2001 a marcat atât desfiintarea H.O.T., cat și debutul in Japonia a cantaretei  Boa, de asemenea, de la S.M. Entertainment. In anul 2002, Boa a depasit, in Japonia, graficul muzical, Oricon, arătând potențialul K-pop pe piața externă. În mod similar, Rain, cântărețul-actor, a reusit sa isi castige locul in cea mai influenta publicatie din S.U.A., revista Time, în 2006, conducand gigantul divertismentului sud-coreean în emisfera vestică.

Urmand  “jackpot-ul” H.O.T., S.M. Entertainment a lansat pe piata gurpul de fete S.E.S., care, de asemenea, a fost un succes.

Ulterior, multiple companii de divertisment au incercat sa dezvoltare un model de producție ideală pentru grupuri de idoli, uneori în detrimentul măiestriei muzicale.

aen20160920007200315_09_i

Grupurile K-pop considerate ca formand “a doua generație” au fost marcate de TVXQ, care a avut initial cinci membri. S.M. Entertainment, agentia trupei, a indicat cu precizie China ca fiind cea mai mare tinta de peste mări atrupei, la începuturile sale. Nu este de mirare ca numele grupului și numele de scenă ale membrilor sai au fost create pentru a se potrivi gusturilor localnicilor din China.

După debutul celor din TVXQ, S.M. Entertainment a lansat mai multe grupuri de idoli precum: Super Junior, Girls ‘Generation, SHINee și f (x) – care au fost populare în Japonia, China și țările din Asia de Sud-Est. În mod similar, YG Entertainment, a doua cea mai mare agenție din țară, a prezentat pietei mondiale trupele BigBang și 2NE1. JYP Entertainment, al treilea mare jucator, a adus Wonder Girls, 2PM si 2AM pe scena K-pop-ului.

După 20 de ani, valoarea de piață a grupurilor de idoli din industria muzicală coreeană a crescut vizibil.

Cultura pop coreeana a câștigat, de asemenea, mai mult decat un public divers. Cu toate că aceasta a fost luată în considerare, la inceputurile sale, numai pentru adolescenți, industria a se adreseaza acum mai multor grupe de vârstă, în special celor de varsta mijlocie.

Unul dintre grupurile faimoase care au beneficiat cel mai mult de noua tendință s-au dovedit a fi BigBang de la YG Entertainment. Având o influență puternică într-o multime de sectoare non-muzicale, precum moda stradala, arta, cosmeticele, produse de vânzare cu amănuntul și comert electronic – grupul hip-pop format din cinci membri a devenit una dintre cele mai recunoscute trupe K-pop de pe site-urile de stiri și de pe rețele sociale.

În ciuda duratei de viață scurte a grupurilor de idoli, BigBang a fost un model de succes al longevitatii și comercialului. Concertul special pentru cea de-a 10-a aniversare a BigBang din acest an a adunat aproximativ 65.000 de co-nationali si de straini la Seul, în ciuda căldurii verii toride.

aen20160920007200315_04_i

Grupurile de idoli “a treia generație” au început sa patrunda pe piata mondiala de îndată ce au pasit pe scena.

S.M. Entertainment a lansat trupa de băieti EXO, divizata in Exo-K, pentru Coreea, si Exo-M, pentru China, avand in componenta subgrupului Exo-M si patru chinezi. Totodata, grupul de fete de la JYP Entertainment, TWICE, are si  membri internaționali din Japonia și Taiwan. YG Entertainment a adăugat un membru thailandez la BlackPink, primul său grup de fate în șapte ani.

aen20160920007200315_06_iaen20160920007200315_05_i

În plus, față de achizițiile și de parteneriatele de afaceri cu companii străine, agențiile sud-coreene de divertisment au ajuns chiar la punctul de a exporta sistemul lor de creare de idoli în China, Vietnam și Thailanda.

“Sistemul de incubare este o soluție completă, care include programe de formare vocala si de dansuri, precum și un sistem de compozitie si producerea de idoli K-pop”, a declarat Lee Sang-Yoon, un consultant de continut cultural, pentru Agentia de promovare a investitiilor comerciale din Coreea.

“K-pop-ul a făcut progrese remarcabile în stabilirea sa ca gen distinct pe piața muzicală mondială. Schimbarea este explicita, așa cum se vede în cazul topurile US Billboard, care execută acum o diagramă separată pentru K-pop,” a adaugat Lee.

Sursa:http://english.yonhapnews.co.kr/culturesports/2016/09/20/0701000000AEN20160920007200315.html

Traducere: Corina Stan




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.